2D-Delta Teken Robot

Dit project betrof het ontwerp en de realisatie van een 2D-Delta robot, met als doel een nauwkeurige 2D-tekenrobot te maken die aan specifieke eisen voldoet. De robot moest in staat zijn om verschillende figuren met millimeternauwkeurigheid te tekenen.

Ons ontwerp voldeed aan alle eisen en werd vastgesteld met behulp van een zelfontwikkelde software-engine. In deze software konden alle waarden van de armlengtes, hoeken en tekenfiguren worden aangepast om fouten in het uiteindelijke resultaat te voorkomen. De simulatie maakte het mogelijk om de ideale lengtes te ontdekken en inverse buigingen te vermijden, zodat er met een beperkte hoeveelheid materiaal zo accuraat mogelijk gewerkt kon worden. De software bood ook animaties om de juiste berekeningen, posities en gevolgen te voorspellen. Daarnaast was het mogelijk om handmatig een tekening te maken en deze om te zetten naar machinetaal, zodat de robot de tekening stap voor stap kon reproduceren. De software (engine) is gemaakt in C# door mij en bood als nuttig hulp middel tijdens het realiseren en ontwerpen van de robot.

De realisatie van een werkende 2D-Delta robot vereiste dat er rekening werd gehouden met het doel om specifieke figuren, zoals een vierkant en een cirkel, te tekenen. Het werkgebied van het ontwerp werd geanalyseerd en op basis hiervan werden eventuele aanpassingen doorgevoerd. Het fysieke testen van de robot vond plaats met behulp van de 'Hello world'-methode. Op basis van deze tests werd een technische productdocumentatie opgesteld voor de realisatie van de 2D-Delta robot.

 

2D Delta Teken Robot Verslag [PDF]